Nog een nachtje slapen - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Ans Meessen - WaarBenJij.nu Nog een nachtje slapen - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Ans Meessen - WaarBenJij.nu

Nog een nachtje slapen

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

16 November 2011 | Myanmar, Naypyidaw

De dag voor mijn verjaardag en de laatste dag aan het Inle meer.

Vandaag gaan we per boot het meer verkennen en bezoeken natuurlijk weer een paar pagodes.
We delen de boot met Louis, Joke en onze Birmese gids Kyaw

Het wordt een tocht met hindernissen. Piet is tegen een golfplaten dak aangelopen en heeft een enorm diepe hoofdwond.

Gids Kyaw die het een en ander toevallig zag gebeuren wist gelukkig dat een Belgische missiepost op het meer aanwezig was en heeft Piet meegenomen. De Belgische arts komt zelf naar onze boten. Hij is blij weer eens zijn moedertaal te spreken. Dankzij deze artsen is de wond goed gehecht en is Piet weer zo goed als nieuw.

Tijdens onze tocht over het meer bezoeken we onder andere Phaung Daw U Kyaung. Phaung Daw U Kyaung is een van de heiligste pagodes van het land. Hij stamt uit de 18de eeuw en is in de 19de eeuw gerestaureerd. In het gebouw bevinden zich vijf Boeddhabeelden uit de 12de eeuw. In de loop van de eeuwen hebben gelovigen er zoveel bladgoud op aangebracht dat de beelden onherkenbaar zijn. Ook vind je hier de koninklijke boot, de karaweik met zijn eendenkop op de boeg.

Op de terugweg bezoeken we nog het Nga Phe Kyaung klooster. Het klooster dankt zijn bijnaam "het klooster van de springende kat" aan de aanwezigheid van katten die door een hoepel kunnen springen. Ik loop door het klooster en stel wat vragen aan gids Kyaw. Hiermee heb ik waarschijnlijk de juiste snaar geraakt want hij begint te mopperen op een door hem begeleidde groep Duitsers die geen oog, lees respect hadden voor de beelden en alleen maar naar de katten stonden te kijken.

Als laatste varen we langs de beroemde drijvende tuinen en bezoeken we een sigarenfabriek waar de cheroot wordt gemaakt. De hoofdzakelijk vrouwelijke werknemers verdienen iets meer dan Kyat 1.000 per dag.

(De cheroot bevat slechts een kleine hoeveelheid tabak, de rest is een mix van andere bladeren, wortels en kruiden, o.a. steranijs en anijsolie. Is het buitenblad wit, dan is er een extra-opwekkend middel aan toegevoegd).