We hebben Yangon ontdekt - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Ans Meessen - WaarBenJij.nu We hebben Yangon ontdekt - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Ans Meessen - WaarBenJij.nu

We hebben Yangon ontdekt

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

08 November 2011 | Myanmar, Rangoon

8.30 uur en we zijn al in de Chauk Htat Gyi pagode. Deze pagode is bekend om zijn gigantische, liggende Boeddha.

Voor het eerst komen we in aanraking met de neiging van de Birmezen om Boeddha vooral heel groot af te beelden.

Beelden van de liggende Boeddha komen in Zuidoost-Azië veel voor.
Er bestaan 2 interpretaties. De meest gebruikte is dat Boeddha is afgebeeld op het moment dat hij het Nirvana binnengaat. Een tweede interpretatie is dat het om de rustende Boeddha gaat. Het verschil zit hem vaak in kleine details, bijvoorbeeld of hij zijn ogen open (rustend) of gsloten (Nirvana) heeft.

De volgende pagode op de lijst is de Sule Pagode. Volgens overlevering was deze pagode oorspronkelijk het huis van de nat genaamd: Sularata. In de Sule pagode zou een haar van Boeddha als relikwie aanwezig zijn.

Na dit bezoek gaan we op zoek naar een eetgelegenheid en komen terecht in een plaatselijk tentje. De totale kosten voor de lunch bedragen minder dan € 4,00 voor ons tweeën.

's Avonds eten we in een klein Indiaas restaurant en drinken daarna nog een Dagon biertje.

• 08 November 2011 - 14:26

Hans:

Je ziet, het is gelukt om je eerste verslag te lezen. Ik houd mijn reactie verder neutraal, ik weet namelijk niet of iedereen die kan lezen.

• 10 November 2011 - 13:01

Elisabeth:

Het verslag is doorgekomen. Ondanks alle berichten van het tegendeel kun je dus toch overal met Euro´s terecht.